Coaching leidinggevende Spoedgevallen

In een coachingstraject zijn de medewerker, de leidinggevende en de coach betrokken partijen. Elk van deze heeft in dit proces zijn eigen rol en verantwoordelijkheid.
A/ De rol van de coach:
- Bewustzijn te creëren over persoonlijke sterktes, blinde vlekken en zwaktes.
- Stil te staan bij de huidige manier van denken en handelen en het effect daarvan op relaties, resultaten.
- Deze gedachten en handelingen te challengen en samen te zoeken naar het effect daarvan op relaties en resultaten.
- De coachee verantwoordelijk te houden voor de eigen evolutie en leerproces.
- Vertrouwelijkheid te bewaren.
- Stimuleert de coachee om zelf tussentijds de inzichten en acties te bespreken met de leidinggevende.
B/ De rol van de leidinggevende:
- Zorgt bij aanvang van het traject dat er helderheid is over het verwachte leerproces en de doelen.
- Toont interesse in de terugkoppeling van de coachee over de coaching sessie.
- Geeft regelmatige ontwikkelingsgerichte feedback aan de coachee.
- Reflecteert over hoe hij/zij het oude gedrag van de coachee mogelijks zelf mee in stand houdt, bespreekt dit met de coachee en zoekt samen naar oplossingen.
C/ De rol van de coachee:
- Bepaalt in samenspraak met de leidinggevende rond welke doelstellingen in dit traject gewerkt zal worden.
- Neemt volledige verantwoordelijkheid over het resultaat van dit traject.
- Is bereid stil te staan bij het eigen functioneren en zich kwetsbaar op te stellen.
- Gaat aan de slag met deze andere manier van denken en vraagt feedback.
- Bespreekt het eigen leerproces met de leidinggevende/HR na ieder coaching gesprek.
Contactpersoon Liftin

